Nieuwe Amerikaanse normen
voor fruitconsumptie
 


Dat Amerikanen te veel vet en te weinig fruit eten, dat kunt u dagelijks aanschouwen op de buis. Daar heeft ú geen onderzoek voor nodig.

De Amerikanen hadden er wél een onderzoek voor nodig. Daaruit bleek dat slechts 40% van de Amerikanen de volgens de norm aanbevolen hoeveelheid fruitconsumptie innam.

Tja, wat doe je dan als overheid? Je verhoogt de norm voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit. Alsof dat mensen zou aanzetten tot fruitconsumptie. In het land van het eindeloze geloof in individuele vrijheid gelooft men, als ik het krantenbericht goed begrijp, dat fruitconsumptie zal stijgen als de overheid de streefwaarde voor fruitconsumptie ophoogt.

Hoe het ook zij, met de nieuwe streefwaarde eet slechts zeven-tiende procent van de puberjongens genoeg fruit. So what, zie je de overige 99,3% denken.

Volgens mij heb je voor het aantonen van de onzinnigheid van het opkrikken van de streefwaarde geen onderzoek nodig. Maar nuchtere zielen gelooft men vast niet. De bestuurskundige wijsheid van de Amerikaanse regering zal over 5 jaar vast wel door het Amerikaanse Instituut voor Beleidsevaluatie onder de loep gelegd worden. De uitkomst ook van dat onderzoek is voorspelbaar.Maar ja, wie dan schrijft, dan kritikastert.

Om niet te kritikasteren een positief eind aan dit item. Wat zou je wél moeten doen om de Amerikanen meer fruit te laten eten? Suggestie: geef ze allemaal een fruitboom of bessenstruik, desnoods in een pot! Geen zoveelste onderzoek, maar een tastbare bijdrage aan beter eetgedrag.

Meneer Bush, misschien een onderzoekje om vast te stellen of deze aanpak zal werken? Al zou het niet werken, so what?

Verder lezen: Nieuwe Oogst 16 sept 2006



Aan de inhoud van deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend
©2001- POMologische Vereniging Noord-Holland