Mandarijnen beschermen tegen kwalen  


Zo af en toe duikt er een bericht op dat een fruitsoort geweldig helpt tegen één of andere aandoening of de kans op het ontstaan ervan vermindert.

Dit keer vallen de mandarijnen in de prijzen.

Volgens The Independent verkleinen mandarijnen de kans op het ontstaan van:

  • leverkanker;
  • aderverkalking;
  • beroertes;
  • diabetes.

Uiteraard zit er een stofje of verzameling stofjes in het fruit als veroorzaker van de beschermende werking. Bij mandarijnen gaat het om carotenoïden. De geoefende lezer ontdekt daar het woord caroteen in, en daarin zit weer het Nederlandse woord kroten en het Franse woord carotte=wortel. U begrijpt het al: de oranje kleurstof uit mandarijnen bevat de beschermende stoffen.

Een Japans instituut voor boomvruchtonderzoek heeft het ontdekt.

De kritische lezer zal zich afvragen:

  • wie betaalde het onderzoek;
  • zat in de onderzoeksopdracht niet tevens de eis dat publicatie van het onderzoek vlak vóór het mandarijnenseizoen moest plaatshebben;
  • zouden sinaasappels, wortels, kroten en rode appels en peren (de Bloedpeer!) niet ook die bescherming bieden?

Mijn goede moeder zaliger zei het altijd al: eet gevarieerd, dan krijg je van alles genoeg binnen. Een mandarijntje hoort er bij het korten van de dagen uiteraard bij, en nu met nog meer reden. Bedankt voor de tip, Japanse onderzoekers!



Aan de inhoud van deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend
©2001- POMologische Vereniging Noord-Holland